LOGOPEDIE VOOR KINDEREN, JONGEREN EN VOLWASSENEN
Spraak-en taalproblemen kunnen een grote impact hebben op het sociaal- emotioneel welbevinden van een persoon. Kinderen en jongeren met leerproblemen kunnen onzeker en/ of faalangstig worden... De praktijk van Anneleen Decroos is gespecialiseerd in onderzoek en diagnostiek, en biedt uitgebreide en geïndividualiseerde zorg.
Ons doel is elke cliënt te helpen zijn of haar communicatieve en cognitieve vaardigheden te optimaliseren.
In de multidisciplinaire praktijk van Anneleen Decroos begint iedere behandeling met een grondig onderzoek en een uitgebreide diagnostiek. We nemen de tijd een volledig beeld te krijgen van de specifieke problemen en behoeften van elke cliënt. Dit stelt ons in staat een gepersonaliseerd behandelplan op te stellen dat aansluit bij de individuele situatie.
LEERPROBLEMEN
Bij leerproblemen gaat het niet alleen om moeilijkheden bij het lezen, spellen of rekenen. Soms hebben leerlingen moeite met het plannen en organiseren, het beginnen aan een taak, leren doorzetten bij een moeilijke opdracht,... Deze executieve functies hangen op een complexe wijze samen en werken op elkaar in. Het daaruit voortvloeiend gedrag bepaalt echte wel in hoeverre het de studenten lukt om tot leren te komen het gedrag te vertonen dat daaraan bijdraagt. Leerproblemen gaan ook vaak terug naar tekorten in de het taalvermogen van het kind. Het is belangrijk om na te gaan welke kenmerken we binnen deze leermoeilijkheden zien om zo snel mogelijk in te zetten op een geschikte en geïndividualiseerde aanpak. Zo krijgt het kind de kans om zijn of haar volledige potentieel te ontwikkelen.
DYSLEXIE / DYSORTHOGRAFIE:
Deze lees- en schrijfstoornis vinden hun oorsprong in tekorten in het taalvermogen van het kind. Er zijn problemen met het omzetten van gesproken taal en geschreven taal, en omgekeerd. Het is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en/ of vlot toepassen van lezen en/ of spellen op woordniveau. Doordat het lezen en/ of spellen vaak moeizaam en traag verloopt, kunnen er op school problemen ontstaan bij het leren. De intelligentie kan hierdoor verkeerd worden ingeschat.
Veel tekst en schriftelijke opdrachten vragen extra inspanning van het kind. Slecht lezen is een beperking bij het volgen van een studie en uiteindelijke beroepskeuze. Als leerstoornissen vroegtijdig gesignaleerd worden en er wordt snel adequate hulp geboden, kan de uitingsvorm zeer beperkt zijn. Onze gespecialiseerde logopedisten zullen, door middel van wetenschappelijk onderbouwde methodes, de best mogelijke geïndividualiseerde strategie zoeken om zo ook het zelfvertrouwen te vergroten.
DYSCALCULIE
Net als dyslexie is dyscalculie een leerprobleem, maar dan met betrekking tot rekenen en wiskunde. We bieden gespecialiseerde begeleiding en therapie om kinderen en jongvolwassenen te helpen hun rekenvaardigheden te verbeteren. Onze aanpak is individueel afgestemd en gericht op het versterken van basisvaardigheden en het ontwikkelen van effectieve strategieën.
MYOFUNCTIONELE THERAPIE
Onjuiste orale gewoonten, zoals duimzuigen, frequent door de mond ademen en kinderlijk slikken, kunnen leiden tot een verkeerde positie van de tong, wat de spraakarticulatie verstoort. Bovendien kunnen deze foutieve gewoonten invloed hebben op de groei van de kaak en tanden. Orthodontische behandelingen zijn pas echt effectief wanneer myofunctionele problemen eveneens worden aangepakt. Bij myofunctionele therapie werken we daarom nauw samen met tandartsen, orthodontisten en ouders.
STEMPROBLEMEN
Zowat iedereen heeft wel eens te kampen met stemproblemen, zoals een hese of vermoeide stem. In de meeste gevallen verdwijnen deze klachten na enkele dagen vanzelf. Maar wat als de stemproblemen blijven aanhouden? Dan kan het tijd zijn om professionele hulp in te schakelen. Zowel volwassenen als kinderen kunnen te maken krijgen met langdurige stemproblemen en kunnen bij ons terecht.
VLOEIENDHEIDSPROBLEMEN/STOTTEREN
Stotteren is een veel voorkomend vloeiendheidsprobleem bij het verloop van de spreekbeweging, dat zich uit in het herhalen van klanken of woorddelen, het aanhouden van klanken of het blokkeren bij het spreken en de articulatie. Naast deze primaire kenmerken kunnen ook secundaire gedragingen optreden, zoals negatieve emotionele en cognitieve reacties, die kunnen leiden tot spreekangst en vermijdingsgedrag. Stotteren begint meestal tussen 2 en 7 jaar. Vroegtijdig handelen is dan noodzakelijk om te beletten dat stotteren evolueert tot een handicap.
TAAL- EN SPRAAKPROBLEMEN
Taal- en spraakproblemen kunnen een grote impact hebben op het zelfvertrouwen van kinderen en jongvolwassenen. We zijn gespecialiseerd in het diagnosticeren en behandelen van deze problemen, inclusief TOS en articulatieproblemen. We zetten ons in om taalbegrip en -productie te verbeteren, zodat jonge cliënten zich helderder kunnen uitdrukken. Een dysfatische ontwikkeling of primaire taalontwikkelingsstoornis, die de taalvorm, -inhoud en -gebruik beïnvloedt, vereist snelle interventie voor de emotionele ontwikkeling. Met gerichte oefeningen en technieken helpen we hen duidelijker en verstaanbaarder te spreken.
NEUROLOGISCHE PROBLEMEN BIJ VOLWASSENEN
Volwassenen met neurologische problemen zoals afasie, dysartrie of slikproblemen kunnen bij ons in Gent terecht voor gespecialiseerde therapie. Onze logopedisten hebben uitgebreide ervaring met neurologische aandoeningen en bieden behandelingen die gericht zijn op het verbeteren van communicatie en slikfuncties.